Zgodnie z definicją żeglarskiej federacji World Sailing klasa obejmuje łodzie, które odpowiadają fizycznym specyfikacjom pozwalającym na konkurencyjne ściganie w ramach klasy, zgodnie z zasadami Przepisów Regatowych Żeglarstwa.
Podział na klasy ma znaczenie nie przy pływaniu rekreacyjnym, ale przy ściganiu się w regatach. Każda klasa ma ściśle opisane parametry techniczne, dzięki czemu rywalizacja jest wyrównana, a na wyniki wpływają przede wszystkim umiejętności żeglarskie załóg. Federacja World Sailing wyróżnia sprzęt olimpijski oraz łódki mieczowe, balastowe, wielokadłubowe, deski, jachty i klasy sterowane radiem. Jest to podział w zależności od typu łódki, nie uwzględniający ich przeznaczenia i np. miejsca w systemie rywalizacji sportowej. Z kolei w zasadach organizacji regat żeglarskich Polskiego Związku Żeglarskiego klasy podzielono na sportowe, amatorskie i morskie.
Klasy sportowe
Klasy sportowe to takie, dzięki którym żeglarz będzie mógł startować w oficjalnych zawodach czy Olimpiadzie. Klasy olimpijskie na Igrzyska Olimpijskie to:
– Laser Standard – jednoosobowa łódka dla mężczyzn
– Laser Radial – jednoosobowa łódka dla kobiet
– RS:X – deska windsurfingowa, na której startują zarówno mężczyźni, jak i kobiety (z mniejszym żaglem)
– 49er – dwuosobowy skiff dla mężczyzn
– 49erFX – dwuosobowy skiff dla kobiet
– 470 – dwuosobowa łódka dla kobiet i mężczyzn
– Nacra 17 – dwuosobowy katamaran, na którym pływa mieszana, damsko-męska załoga
– Finn – jednoosobowa łódka dla ciężkich zawodników, dla mężczyzn
Klasy przygotowawcze, to:
– Optimist – jednoosobowa łódka, na której najczęściej rozpoczyna się przygodę z żeglarstwem
– Techno 293 – deska windsurfingowa, od której rozpoczyna się treningi
– Laser 4,7 – jednoosobowa łódka, która przygotowuje do pływania w Laserze Radialu, a dla chłopców później także w Laserze Standardzie
– Laser Radial – jednoosobowa łódka, która przygotowuje chłopców do pływania w Laserze Standardzie
– 420 – dwuosobowa łódka, która przygotowuje do późniejszego pływania w olimpijskiej klasie 470
– 29er – dwuosobowa łódka, która przygotowuje do późniejszego pływania w olimpijskiej klasie 49er
– Formuła Kite – klasa, w której najczęściej rozpoczyna się sportową rywalizację w kitesurfingu.
Do klas przygotowawczych zaliczane są m.in. dwuosobowy Cadet, jednoosobowy O’pen Skiff, dwuosobowy katamaran Nacra 15, a wśród klas do latania na bojerach, także Ice-Opti, DN i Windsurfing Zimowy.
Klasy amatorskie
Klasy nie ujęte w Krajowym systemie rywalizacji sportowej, a ich związki klas są zrzeszone w Polskim Związku Żeglarskim. Ich zawodnicy rywalizują w nie mniej wymagających regatach, również międzynarodowych. Popularne klasy w Polsce, to m.in.:
– Omega – stworzona w 1942 roku i popularna nieprzerwanie od 70 lat, przez co nazywana jest polską klasą narodową. Każdego roku kilkadziesiąt trzyosobowych załóg rywalizuje w cyklu Pucharu Polski na akwenach w całym kraju
– Puck – jacht do pływania na wodach śródlądowych i morskich wodach wewnętrznych, wykorzystywany zwłaszcza na Zatoce Puckiej
– Flying Dutchman/Latający Holender – kolejna dawna łódka olimpijska, która nie traci na popularności, zwłaszcza u starszych żeglarzy. W 2022 roku mistrzostwa świata w tej klasie odbędą się w Gdyni
– Micro – narodziła się we Francji w latach 70. XX wieku, a od końca lat 80. świetne wyniki osiągają w nich Polacy, łącznie z tytułami mistrzostw świata
Klasy morskie
Regaty na morzu znacznie różnią się od zmagań sportowych czy na amatorskich łódkach śródlądowych. Wszystko dlatego, że rywalizacja najczęściej odbywa się na różnorodnych jachtach, w tym rekreacyjnych, z wykorzystaniem przeliczników, które mają wyrównać rywalizację i jak najbardziej uwzględnić poziom umiejętności.
– Mini 650 – bardzo popularna zwłaszcza we Francji i jak na klasę morską również dosyć tania
– L30 – jest to nowa dwuosobowa klasa morska, w której odbywają się morskie mistrzostwa Europy i świata federacji World Sailing. W 2024 roku na igrzyskach olimpijskich jedną z konkurencji będą regaty morskie – być może właśnie na L30
– Volvo Ocean 65 – klasa jachtów oceanicznych, które w ostatnich latach były wykorzystywane w wokółziemskich regatach Volvo Ocean Race, obecnie znanych jako The Ocean Race
– IMOCA 60 – klasa jachtów oceanicznych, często wykorzystywanych do jedno i dwuosobowej żeglugi
– Volvo Open 70 – klasa jachtów stworzonych dla regat Volvo Ocean Race, a obecnie popularnych także w innych regatach
– J70 – szybkie jednostki na krótkie regaty, które zyskują na popularności w Polsce
Źródło: zeglarski.info